BOKTIPPEN

Martina och Josefins böcker och boktips.

Vampyrer & Varulvar

Nu kommer ett långt inlägg med olika böcker om vampyrer, varulvar och andra varelser. Ni som inte tycker om att läsa om ett vardagligt kärleks problem kanske kan finna någon av dessa böcker intressanta.
Hm.. Vart ska vi börja? Vi kan börja med några bra vampyr böcker. (Twilight är inte inräknad nu.)
Vampyrerna i Morganville (The Morganville Vampires) skriven av Rachel Caine.
Serien handlar om Claire som studerar på Texas Prairie University. Hon flyttar in hos tre andra efter att ha blivit mobbad en längre tid. Michael, Shane och Eve är tre helt olika personer med helt olika personligheter men de klarar ändå av att vara vänner och Claire blir snabbt en i gruppen. Men det som de flesta inte vet är att Morganville styrs av vampyrer. Claire dras in i en rad olika händelser och måste konstant kolla sig över axeln för man vet aldrig vad som lurar i skuggorna på gatorna i Morganville.
För att bara ha läst tre utav böckerna i serien är jag helt klart fast. Bland de bästa böckerna jag läst. Vampyrerna i Twilight är mesar jämfört med dessa vampyrer. Helt klart en serie man ska läsa om man gillar vampyrer. På engelska har det kommmit ut över 12-13 böcker, på svenska har det endast kommit ut 3. Så om man är en person som hellre läser på engelska börja redan från början med att läsa denna serie på engelska. Men man kan även göra som jag gör, läs dom på svenska och vänta på böckerna
 
Enligt Wikipedia har det kommit ut två till böcker på engelska. Så det är dessa böcker plus två till och det kommer ut en till snart också. Så till hösten har det kommit ut 15 böcker på engelska. Bitter Blood och Fall Of Night är de två andra böckerna och Daylighters är den kommande boken i serien.
        
 
 
House of Night skriven av P.C Cast & Kristin Cast
Detta är också en jätte lång serie och har utkommit i x antal böcker på både svenska och engelska. Jag på började serien och kom ganska långt, vet inte riktigt till vilken bok jag kom. Fem eller sex, i alla fall är den riktigt bra, men när det blir alldeles för långt tröttnar jag till slut. Serien handlar om vampyrer det här också. Men till skillnad från andra historier blir vissa tonåringar märkta när de når en viss ålder och måste då flytta till Nattens Hus som är en skola för de märkta ungdomarna eller vampyrer som de blir vid märkningen. Zoey är en av dem som blir märkt och hon måste lämna sitt gamla liv bakom sig, vilket hon inte riktigt kan men snart blir hon vän med ett gäng andra vampyrer och hon kastas ut i ett äventyr där mörka krafter kämpar för att komma loss. Samtidigt som hon lär sig mer och mer om sina nya krafter dras hon också mellan två olika världar.
 
 
Det är inte alla böcker som kommit ut men det är början i alla fall. Jag tycker att serien är riktigt bra även om jag tröttnade efter femte eller sjätte boken så är det välskrivna och bra böcker. Samtidigt som det är underhållande karaktärer och dialoger, är det också spännande och man vill veta vad som händer härnäst. Läs serien säger jag bara. Vem vet, jag tar kanske upp den igen efter en lång paus.
Blod och Choklad skriven av Annette Curtis Klause
Från vampyrer till varulvar. Den här boken läste jag för rätt så länge sen men jag mindes att den var väldigt bra och helt klart läsvärd. Boken handlar om sextonåriga Vivian. För alla andra verkar hon bara vara en vacker flicka men egentligen är hon en varulv. Vivian och hennes flock lever bland vanliga människor efter att flockens ledare som också var Vivians pappa, dör. Flockan blir rastlösa utan en ledare och snart börjar de unga killarna dra uppmärksamhet till sig och tar många risker. Dessutom blir Vivian kär i en vanlig kille, Aidan. Han är inte alls som killarna i flocken men kan Vivian verkligen berätta vem hon egentligen är?
 
Som sagt det var ett tag sen jag läste denna bok men vad jag minns så var den riktigt bra. Om jag minns rätt var den inte alls så förutsägbar som vissa böcker ibland kan vara. Vad jag vet är det en ensamstående bok också så den ingår inte i en serie. Det kan vara något om man inte är ute efter en serie och man tycker om varulvar, romantik och action.
Skuggvarelser & Blodets Röst & Skuggvandrare skriven av Magnus Nordin
Detta är en trilogi skriven av en svenska författare som jag fastnade direkt för. Jag har läst andra böcker av Magnus Nordin men dom tar vi en annan gång men det var dessa böcker som jag verkligen fastnade för. De är verkligen bra.
Böckerna handlar om Daniel som bor på Gotland med sin alkoholiserade pappa. De bor i ett samhälle där alla känner alla och allt verkar vara frid och fröjd. Men en dag flyttar det in främlingar i "Ryssens" hus som är ett ödehus. Det går rykten och spökhistorier runt hela samhället om det där huset och i samband med de nyinflyttande blir spekulationerna fler. Kira är en av de tre som har flyttat in och när Daniel träffar henne blir hans liv aldrig sig likt igen.
       
 
Jag tycker verkligen om dessa böcker. Det är spänning raka vägen genom. Dessutom tycker jag att Magnus Nordin är en bra författare. Han har skrivit många bra spännings böcker förut men dessa är helt klart bland de bästa. Men som sagt det är vad jag tycker. Läs och se vad ni tycker.
Det får räcka för den här gången. Dels börjar jag bli trött och fortsätter jag kommer jag inte ha några böcker att tipsa om.
Ha en skön läsning.
 
//Martina
 
(Kom ihåg att skicka in ERA tips till mig. [email protected] är adressen.)
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: