BOKTIPPEN

Martina och Josefins böcker och boktips.

Sarah Dessen

Sarah Dessen har på senare tiden blivit en av mina favorit författare. Hon skriver ungdoms böcker som man kan känna igen sig i och som har ett tydligt budskap i varje bok. Det är olika från bok till bok vilket gör att det alltid är lika roligt att läsa hennes nästa bok. En bok som jag fastnade för ganska snabbt är "What Happened to Goodbye" eller "Du Glömde Säga Hejdå" som den heter på svenska.
Boken handlar om  tjejen Mclean som reser runt väldigt mycket med sin pappa. Efter att hennes mamma träffat en ny man och en hemsk skillsmässa mellan hennes föräldrar väljer Mclean att resa runt med sin pappa. De stannar inte länge på varje ställe och på varje ny plats är hon en ny person. Hon byter hela tiden namn och identitet. Ibland kan hon vara den poulära tjejen osv. Men när de kommer till en ny stad träffar hon grann pojken Dave som är inte alls som någon annan. Helt plötsligt är hon inte någon annan utan sig själv, hon är Mclean igen.
Jag tycker väldigt mycket om den här boken eftersom den handlar väldigt mycket om att hitta sig själv och vem man själv är vilket kan vara väldigt svårt när man är tonåring. Sarah Dessen har ett språk som är lätt att följa och hon blandar humor, romantik och ett väldigt vardagligt liv till en bok som jag verkligen tycker man ska läsa om man inte tycker om fantasy eller någon annan genre så mycket. Känner man att man vill ha någon bok som kan underhålla regniga dagar under sommaren ska man ge den här boken en chans.
 
   
 
Martina
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: