BOKTIPPEN

Martina och Josefins böcker och boktips.

The Red Pyramid

är en bok som jag precis har avslutat. Den ingår i triologin The Kane Chronicles och är skriven av Rick Riordan som också har skrivit Percy Jackson-serien.
The Red Pyramid handlar om de två syskonen Carter och Sadie Kane. De lever två helt skillda liv, Carter reser runt med deras pappa som är en arkeolog/professor i Egyptisk historia och sånt där. Sadie lever med sina morföräldrar i London efter deras mammas död. Carter och deras pappa Julius kommer till London för att hälsa på Sadie och de åker då till det Brittiska Museet för att Julius vill undersöka the Rosetta Stone men något går fel och deras pappa försvinner och med det har han släppt ut de egyptiska gudarna där ibland den onda guden Set. Sadie och Carter måste rädda sin pappa samtidigt som de måste stoppa Set från att förgöra världen.
Det var en kort sammanfattning av vad denna bok handlade om. Jag tyckte att den här boken var bra. Det jag fastnade mest för i den här boken var sättet den var skriven på. Man får verkligen lära känna karaktärerna Sadie och Carter och man får följa deras utveckling som personer och hur deras relation till varandra utvecklas. Samtidigt som det är spännande genom den största delen av boken är det blandat med en stor del humor. Jag skrattade högt många gånger kan jag säga. Dessutom får man lära sig en hel del om den egyptiska historian som kanske inte är lika välkänd som den grekiska, i alla fall inte hos mig. Jag läste denna på engelska, jag vet inte om den har kommit ut på svenska än, men den är helt klart läsvärd.
                                   
 
 
Martina
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: