BOKTIPPEN

Martina och Josefins böcker och boktips.

Vampyrer & Varulvar á la Josefin

Ser nu att min kära vän Martina lagt upp ett inlägg om vampyrer och varulvar… då kan jag självklart inte låta bli att flika in med lite egna kommentarer och tips!

House of night

Detta är en serie jag har följt slaviskt! Jag läste de första 4 böckerna på svenska och sen bytte jag till engelska för jag orkade inte vänta på att översättningarna skulle bli klara för författaren lyckas alltid göra så kallade ”cliff hangers” då man bara vill veta vad som händer sen. Författaren lyckas hålla karaktärerna intressanta och det kommer oväntade händelser vilket jag tycker är mycket viktigt. Språket är enkelt och ungdomligt. Tycker ni om vampyrer så är denna en serie som ni bara måste läsa. Varnar dock er som är som Martina och blir less efter ett tag att detta är en mycket lång serie 10 böcker har kommit ut och en 11 är på väg.

Vampire academy - Richelle Mead

När man pratar om House of Night så går det inte att undvika att nämna Vampire Academy. Detta är en serie som påminner om House of Night på många sätt men ändå har sin egen stil. Den handlar om vampyrer i en skolmiljö men här finns halvvampyrer vars uppgift är att skydda ”renrasiga” vampyrer från de vampyrer som gett in för törsten och dödat människor. Denna serie rekommenderas för er som vill läsa en kortare serie än house of night men ändå få action, kärlek och vänskap serverat på silverfat. Trots att House of Night är en underbar serie så föredrar jag nog ändå Vampire Academy av någon anledning så jag skulle rekommendera er att läsa den först och sen läsa house of night om ni tycker om Vampire Academy.

     (detta är inte alla böcker i serien)

Glashuset - Rachel Cane

Denna bok handlar om Claire som bara vill läsa på ett bra universitet men istället hamnar hon i ett litet samhälle som är kontrollerat av vampyrer. Detta är vad jag brukar kalla en ”läsvänlig” bok. Inga större överraskningar och man behöver inte fundera allt för mycket. Språket är enkelt och lätt att följa. Det är en bra bok och rekommenderar det som en bok då man bara vill läsa utan att veta riktigt vad man vill läsa. Inte en toppen bok men helt klart läsvärd.

Blod & choklad

Detta är en bok som jag skulle placera i den övre delen av ”läsvänligt” jag plöjde just denna bok på en dag och jag tycker den va bra men för kort och lite för enkel i handling och inga stora ”oj detta väntade jag mig inte”. Men helt klart en läsvärd bok för dig som tycker om att läsa fantasy och vill ha något lättläst.

The mortal instruments - Cassandra Clare

Ahhhh!!! Detta är också en serie som jag har följt slaviskt. Det är en underbar serie även om jag blev en aning besviken på grund av att jag kunde förutse vissa saker men de första böckerna är väldigt bra. Jag har läst även de här böckerna på engelska. Men detta är en serie som har allt vampyrer, magiker, varulvar, änglar… japp den har allt bara att börja läsa och kastas in i en värld av äventyr och magi!

 

 

 

Josefin

 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: