BOKTIPPEN

Martina och Josefins böcker och boktips.

Cirkeln

Det var ett tag sen nu, men jag har laddat upp med nya boktips som jag ska försöka lägga upp de kommande dagarna. :D Vi börjar med Cirkeln som verkligen tog mig med storm. Den är skriven av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren.
Magi, demoner, jordens undergång, häxor och tonårsproblem är nog ord jag skulle använda för att beskriva den här boken. Jag har länge varit nyfiken och haft en liten bild i huvudet hur den skulle vara. Jag ska inte säga att den var förutsägbar men inte heller så att man tappar andan och tänker "det där kunde jag aldrig ha gissat."
Boken handlar om en liten stad, Engelsfors. Sex tonårstjejer, helt olika varandra och alla med egna problem som de måste handskas med förs en natt till en övergiven folkpark. Ingen vet varför men snart lär de sig att de måste samarbeta och lita på varandra för att kunna överleva.
Även om jag tyckte att boken innehöll mycket som man kan hitta i andra fantasy böcker har den ändå sin egna skilldring som gjorde att jag fastnade på något sätt. Författarna har lyckats hålla en bra balans mellan händelserna som gör att man vill fortsätta läsa bara för att veta hur det ska gå. Det jag nog fastnade mest för var inte själva historien om häxorna och magin utan det var de olika karaktärerna som gjorde att jag fortsatte läsa. Även om det innehöll den klassiska grupperingen, den snygga, den smarta, den utsötta osv så var det ändå intressant att se hur de utvecklades genom boken. Även om det ser ut som så på utsidan så är ingen perfekt. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det men det var karaktärerna som fångade mitt intresse och jag tror man ska läsa boken för att förstå vad jag menar. Annars kan det hända att jag avslöjar för mycket. 
Helt klart är boken värd att läsa och jag har precis börjat med den andra delen i triologin, Eld. Håll ögonen öppna för kommande boktips på Allt jag säger är sant och Airhead.
Martina 
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: