BOKTIPPEN

Martina och Josefins böcker och boktips.

Percy Jackson

Har ni sett filmen Percy Jackson and the lightning thief?
Den är baserad på bäst säljande bokserien skriven av Rick Riordan. Jag har läst alla böcker för
inte så länge sen, jag läste då dem på engelska och har sett den första filmen. Om jag ska vara ärlig är filmerna inte alls som böckerna. De har ändrat väldigt mycket även om storyn är densamma. Men jag kan ändå säga att de är riktigt bra båda två.
Så jag tipsar då om Percy Jackson - serien. Vill man läsa böckerna på engelska ska man hålla utkik efter
 
The Lightning Thief
The Sea of Monsters
The Titan's Curse
The Battle of the Labyrinth
The Last Olympian
 
Böckerna är i den ordningen. Vill man istället läsa dem på svenska är det
 
Född till Hjälte
Monsterhavet
Titanens Förbannelse
Kampen om Labyrinten
Striden om Olympen
 
Jag läste som sagt alla på engelska men påbörjade serien på svenska och de var lika bra vilket som. Läser man inte så mycket kan man börja på svenska och jobba sig uppåt.
 
Men vad handlar Percy Jackson om då?
Serien handlar om Percy Jackson som får reda på att de grekiska gudarna är lika verkliga som du och jag. De mytologiska verelserna från den grekiska mytologin existerar och han är en halv gud. Hans pappa är Poseidon, havets gud. Men är man en halv gud lever man farligt och han måste ta sig till ett läger för halvblod. (Engelska: Camp Half-Blood). Där lär han sig hur man hanterar ett svärd och snart ger han sig ut på ett äventyr utan dess like. Serien är fylld av spännande händelser blandat med roliga dialoger och häftiga äventyr. Tycker man dessutom att den grekiska mytologin är intressant kan jag rekommendera dessa böcker. Bättre inblick i den grekiska mytologin får man inte. Enligt mig är de här böckerna super och Rick Riordan är en jätte bra författare. Jag kan verkligen rekommendera dessa böcker. De är väl egentligen ungdoms böcker men jag tycker att vuxna lika gärna som ungdomar kan läsa dessa böcker.
 
      
 
 
Martina
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: