BOKTIPPEN

Martina och Josefins böcker och boktips.

Nattpatrullen

Efter att ha köpt Nattpartullen (författare Sergej Lukjanenko) i tron om att den involverade drakar på grund av det mycket missledande omslaget blev den liggande i min bokhylla mycket länge innan den blev läst. Men nu när jag tagit mig i kragen och läst den så kan jag ju säga att jag önskar att jag hade läst den tidigare.

Detta är en lite udda fantasy bok trots att den som många andra handlar om kampen mellan det goda och det onda. Den är lik andra fantasy böcker på många sätt men jag tycker ändå att den på något vis är unik bland de böcker som jag har läst. Författaren har gjort ett mycket bra jobb med att skapa en tydlig miljö där boken utspelar sig och han har lagt ner tid på att få in saker som inte finns i andra fantasy böcker. Om ni läser denna bok så kommer ni bland annat att få reda på orsaken till otur. Dock så fanns det en sak jag inte riktigt gillade med boken och det var den mer ”äckliga” beskrivningen av vampyrer och död. Jag är inte alls för intresserad av att få beskrivet hur köttet slits loss från en arm. Men om man bortser från denna del som inte upptar allt för stor del av boken så anser jag att detta är en mycket läsvärd bok och jag kommer troligen läsa fortsättningen. Dock så kommer jag nog få läsa dem på engelska för eftersom det inte kommit ut någon fortsättning på svenska på ca:3år efter nattpatrullen så tror jag inte att de kommer ge ut någon snart.

Detta är en bok för den som vill se hur ödet och människor vävs samman. Det finns kärlek, action, magiska varelser, intriger och en del blodstänk. Själv läste jag den på två dagar, man blir verkligen fast.

                                 

 

Josefin

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: